Sau mai bine zis Road Trip – Cetatea Alba Iulia !!!

De ce? Pentru ca Salina m-a dezamagit iar Alba Iulia a salvat Road Tripul. Dar sa incep cu inceputul.

Pe scurt, acest Road Trip are ca obiective urmatoarele:


Ziua 1:
· Cetatea Slimnic
· Castelul Bethlen Haller din Cetatea de Balta (proprietate privata firma Jidvei – aia cu vinul !!!)
· Salina Turda
· Castrul Roman Legio V Macedonica din Turda
Ziua 2:
· Cetatea Aiudului
· Calvarul Aiudului (Rapa Robilor)
· Cetatea Alba Iulia
· Rapa Rosie
· Cetatea Calnic
Pe lung, gasiti mult mai multe detalii, date istorice si povestiri
in documentul Road Tripului atasat aici: link !

Cica era spre orele diminetii si cu bagajul facut de cu seara am pornit agale spre, destinatia din prima zi, Salina Turda.

Am plecat pe la 7:30 din Bucuresti si la orele amiezii eram la primul obiectiv de pe traseu: Cetatea Slimnic.
Aici am ajuns asa: A1 pana la Pitesti – Ramnicu Valcea – Sibiu (~290Km) si de pe centura Sibiului am luat-o spre Medias iar in ~14Km am ajuns in Slimnic.


In centrul localitatii (asa-i zic cand nu stiu daca e sat sau oras 🙂 ) ne intampina un indicator care…ati ghicit: ne indica drumul spre cetate. De la soseaua principala se face un drum de tara la dreapta care urca aproximativ 300m pana-n fata cetatii.

Cetatea Stolzenburg a.k.a. Cetatea Mandra, care nu pare asa de mandra de-afara, avea sa ne surprinda placut odata ajunsi la interior. Am dat o roata a ceea ce pareau “ruinele cetatii” dupa care am sunat Gate Keeper-ul sa vina sa ne-o deschida iar fata ni s-a luminat la vederea unei curti interioare foarte aranjata, cu iarba taiata, floricele pe ziduri si la geamuri, o mica vita de vie si altele… 


Personal nu mi se pare normal ca la un obiectiv turistic sa gasesc rasaduri de rosii sau ceapa ale celor care au grija de locul respectiv dar avand in vedere ca se afla in seama obstii satului si ca odinioara taranii isi tineau proviziile aici si ingrijeau buna ei intretinere…am sa trec cu vederea. Oricum, se afla intr-o stare mult mai buna decat alte obiective turistice aflate in patrimoniul statului.


Curtea nu este foarte mare dar totusi reuseste sa te impresioneze prin felul in care este intretinuta.

Se poate urca si in turn de unde privelistea asupra imprejurimilor este minunata.
Dupa ce-am platit cate 3 lei de om de fiecare ne-am luat la revedere si am plecat spre Turda.

Ne-am gandit un pic daca sa mai mergem pana la Cetatea de Balta dar ne-am zis ca mai bine ajungem mai devreme la faimoasa Salina Turda ca sa avem timp sa o vizitam pe indelete.


Daca ma intrebati acum, as fi mers sa vad si Cetatea de BaltaCastelul Bethlen HallerDomeniile Jidvei chiar daca doar pe afara. Timp este. Daca va hotarati, ajungeti asa:


De la Slimnic urmariti DN14B prin Seica Mare – Tapu – Blaj. De aici DJ107 pana la Cetatea de Balta: ~20Km

Drept dovada am si ajuns in Turda pe la ora 2 jumate.

In functie de alegerea facuta mai devreme (daca sa vizitam sau nu Castelul Jidvei), spre Turda se ajunge asa:
De la Cetatea de Balta:
Pe DJ107 Cetatea de Balta – Tarnaveni, DN14A Tarnaveni – Sfantu Gheorghe apoi pe DN15
Sfantu Gheorghe – Turda: ~80Km.
De la Castelul Slimnic:
Pe DN14 Slimnic – Copsa Mica, DN14B Copsa Mica – Blaj – Teius apoi pe DN1 Teius – Turda:
~130Km

Adresa exacta: Turda, Str. Aleea Durgaului, Nr. 7


Ce pot sa va zic eu despre Salina Turda?? Pai…daca ati mai fost in alta salina…cum ar fi Slanic Prahova si/sau Praid o sa fiti foarte dezamagiti. Atlfel…o sa va gadile in mod placut la ochi multitudinea de luminite si joculete.

 Cam atat, nimic deosebit. Nu e nici cea mai mare, nici cea mai…larga. Insa are cele mai multe luminite si design-ul interior nu este unul urat insa nu impresioneaza cu nimic. Cel putin pe mine.


Puteti gasi imagini si impresii despre salina Praid aici.


Am stat ce-am stat, am facut poze, ne-am uitat la oameni cum se dau in barci in cerc, am jucat un mini-mini-golf si-am plecat, dezamagit.


Fiind destul de devreme (aproape ora 4 PM) am zis sa mergem prin “centrul istoric” al orasului…unde avea loc un targ “Produs de Cluj“…cu mititei, scena cu dansuri populare si evident…nelipsitii “neneaaaa imi dai si mie 1 leu”…ca cica n-am voie sa le mai zic pe nume.


Am stat 5min la o terasa apoi ne-am hotarat ad-hoc sa vizitam Cheile Turzii. Am bagat pe Jipies si ne-a dus intr-un tarziu, pe un traseu mai de tara, fix la intrarea in chei. Foarte frumos dar nu e ca alte “chei” sa poti trece cu masina prin ele asa ca e recomandat sa veniti cu grataru in rucsac si sa petreceti o zi plina acolo. Tre sa fie tare frumos.

 Enduro la Cheile Turzii…tre sa fie tare misto 🙂

De aici am plecat intins spre cazare unde ne-am “destrabalat” la o tabla cu bere si seminte 😀

Legat de cazare nu va pot recomanda nimic. In week-end-ul in care am fost TOATE pensiunile…vorba vine pensiuni ca majoritatea sunt case “transformate” in pensiuni, erau ocupate. Mai aveam un pic si dormeam la hotelul de la intrarea in oras. Dar pt o seara…a fost ok.

Ziua 2:

S-a sculat fiecare dupa cocosul/gaina lui si-am vrut sa mergem la Castrul Roman Potaissa. Dar n-am mai mers. Nu mai aveam chef de o alta dezamagire asa ca am plecat un pic desumflati spre Alba Iulia. Castrul Roman Potaissa se afla pe Strada Castrului Roman…la 5Km de intrarea noua in Salina Turda.

Urmatorul obiectiv a fost Cetatea Aiudului, o cetatea cu ziduri destul de bine pastrate, in curs de restaurare (sau lucrari de reparatii) la interior.


Cetatea, un complex de arhitectura medievala cuprinzand mai multe edificii, se afla in centrul orasului pe drumul principal (DN1) la ~40Km de Turda. Imposibil de ratat.


I-am dat o roata si-am plecat mai departe, dar tot in Aiud, catre ceea ce se numeste Rapa Robilor sau “Calvarul Aiudului”. Monumentul fostilor detinuti politici sub forma de perechi de cruci, inalte de 6 m, cruci gemene din traditia romaneasca, reprezentand oameni martirizati, frati prin moarte nu prin nastere este amplasat in partea de sud-vest a Municipiului Aiud, pe strada Axente Sever.

Peste 30Km, de la Aiud inspre Bucuresti, ajungem si la Alba Iulia.

La 1 decembrie 1990, la Alba Iulia s-a sarbatorit pentru prima oara ziua nationala a Romaniei. Cetatea bastionara din Alba Iulia a fost ridicata între anii 1714-1738, fiind considerata cea mai reprezentativa fortificatie bastionara de tip Vauban din tara noastra. Planul cetatii a fost intocmit de arhitectul italian Giovanni Morando Visconti, sub conducerea generalului Stefan de Steinville, completata apoi de generalul Weiss.


In anul 953 capetenia maghiara Zsombor s-a botezat, luand numele de Iuliu (Gyula). Pentru a deosebi „Cetatea Alba” din Transilvania de celelalte orase cu acelasi nume (ex. Alba Regala, Székesfehérvár, respectiv Belgrad, Nándorfehérvár), maghiarii au denumit cetatea de pe Mures “Gyulafehérvár”, adica „Cetatea Alba a lui Jula” (in maghiara „Gyula”). Numele a fost tradus in latina – „Alba Iulia”. Acest nume este folosit si astazi.

Lucrari in desfarurare. Bravo !!!


Cetatea Alba Iulia este impresionanta atât prin elementele decorative, cât si prin frumusetea celor sase porti ale fortificatiei, care sunt unice în toata arhitectura militara europeana. Fara îndoiala, sursa de inspiratie pentru artisti a fost mitologia antica, decoratia fiind realizata de sculptori ca Johann Konig, Johann Vischer si Giuseppe Tencalla. In totalitate cetatea se impune ca cel mai semnificativ ansamblu de plastica figurativa baroca din Transilvania. Intre zidurile ei s-au desfasurat evenimente de cea mai mare importanta pentru istoria poporului roman: epilogul rascoalei lui Horea si marea unire a Transilvaniei cu Romania la 1 Decembrie 1918.


Bun…dar ce am vazut eu acolo? Pfff…ceva ce nu credeam ca se poate realiza (reconditiona/pune in valoare) in Romania, cu atat mai putin sa reziste la orice ar putea-o transforma intr-un chici. Lucrare in continua dezvoltare, cu noi descoperiri, restaurarea Cetatii Alba Carolina reprezinta unul din lucrurile pentru care m-as muta din Bucuresti. Nu neaparat in Alba Iulia ci oriunde pentru ca numai in Bucuresti nu se vede nicio schimbare pe planul asta.

In fine, ideea este ca a fost restaurata o parte (cealalta fiind in curs de) si ce s-a restaurat arata ireal. La intrarea de la Poarta IV gasiti un punct de informare turistic iar domnisoarele de acolo va explica cu cea mai mare placere tot ce puteti vizita in cetate. Totodata puteti cumpara harti in diverse limbi sau suveniruri specifice.


Singura taxa de intrare (10 lei) se percepe pe Traseul celor Trei Fortificatii: Castrul Roman, Cetatea Medievala si Cetatea Alba Carolina, de tip Vauban. Fiecare cetate nou construita a inglobat-o si pe cea veche.


Cred ca pozele vorbesc de la sine asa ca va las sa va delectati. Pentru alte intrebari si informatii imi puteti scrie sub articol 😉

 


De aici ne-am indreptat sprea Rapa Rosie. Un obiectiv asteptat cu sufletul la gura de copilot. Nu stiam de ce. Niciunul. Abia ajunsi acolo ne-am dat seama ca uneori avem asteptari cam mari…sau unele poze de pe internet sunt un pic trase prin adobe 🙂

Lucru deloc rau si nici privelistea “live” nu a fost rea deloc. Ne-a parut rau doar ca n-am avut mai mult timp la dispozitie sa vizitam si pestera si eventual sa facem un mic picnic pe malul Secasului Mare.


Am tras cateva poze si cateva panorame si-am plecat.

Rapa Rosie se prezinta sub forma unor abrupturi impresionante datorita dimensiunilor lor si mai ales datorita faptului ca peretii sunt formati din pamant rosu. Peretii acestei forme de relief deosebit de spectaculoase au inaltimi ce variaza intre 80 – 100 m, apa sapand in peretii de pamant formatiuni cu forme ciudate si in acelasi timp spectaculoase: turnuri, hornuri, nise, piramide de culoare predominant rosie. De la departare, coloanele si piramidele te duc cu gandul la o uriasa orga.
Ceea ce mai este important la Rapa Rosie este faptul ca aici se afla unele dintre cele mai mari pesteri din lume dezvoltate in pamant, dintre care cea mai mare are 25 m dezvoltare si 4,5 m denivelare. 
Dacă te nimereşti în zonă în preajma zilei de 1 Mai, poţi să vânezi şi un concurs de aeromodele, Fun fo Fly, care se organizează anual de către pasionaţii domeniului.

Ca sa ajungeti aici:
Alba Iulia 20km sau de la Turda 90km mergand pe DN1(E81) pana in orasul Sebes, de unde se ramifica drumul comunal spre localitatea Daia Romana (vest-nord-vest). Parcurgand soseaua la aproximativ 200 de metri dupa trecerea peste calea ferata Vintu de Jos – Sibiu se ramifica un drum de tara la stanga (in dreptul unitatii militare) ce strabate Lunca Sebesului, iar apoi travers eaza paraul Secasul Mare chiar in abruptul rezervatiei.

De la Rapa Rosie 16km sau de la Turda 100km mergand pe DN1(E81) pana in orasul Calnic suntem intampinati de Cetatea Calnic (Kelling), unul din monumentele de arhitectura cele mai interesante din secolul al XIII-lea, ocupa un loc special intre fortificatiile ridicate de sasii transilvaneni fiind propus de catre Comitetul National Roman ICOMOS pentru Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.


Construita initial ca resedinta nobiliara, la mijlocul secolului al XIII-lea de catre contele Chyl de Kelling, Cetatea din Calnic a fost conceputa ca un donjon masiv de plan rectangular, folosit ca locuinta, inconjurat de ziduri masive, ce formau o incinta ovala, cu un turn spre sud si un turn al portii pe latura nordica. Sistemul de aparare era intregit de santul cu apa ce inconjura cetatea.

 


De aici direct spre casa, cu escala in Sibiu unde am luat cina.


Enjoy!!!

Harta traseului: 


Veteti Catre Salina Turda pe o harta mai mare

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *